Collapse AllExpand All

5. Underhåll

En del undrar vad man ger sig in på när man skaffar sin första faltkajak. Det ryktas om årliga nedslipningar av fernissan och andra tidsödande aktiviteter.

Sanningen är lindrigare – det krävs inte speciellt mycket, så länge man tar hand om båten efter varje tur och så länge man långtidsförvarar på rätt sätt. Klepper brukar räkna med runt 25 år livslängd för skrovet och det dubbla för träskelettet.

Här nedan lite kortfattade allmänna råd. Mer detaljerade råd får man i manualerna från tillverkaren eller på någon av internets diskussionsgrupper.

5.1. Efter paddlingen (samma dag eller inom ett par dagar)

  • Ta bort sand, grus, stenar och annat skräp.

  • Skölj av och torka alla delar noga, särskilt om du paddlat i saltvatten.

  • Passa på att borsta bort eventuella smutsfläckar på duken med borste och (eventuellt) diskmedel.

  • Lägg ut skrovet så det kan torka. Ställ ett par av spanten i öppningarna i skrovet framför och bakom sittbrunnen, mot fören och aktern, så att skrovet torkar även invändigt. Hur lång tid det tar beror på temperatur och luftfuktighet, samt vilka material det är in din kajak.

  • När skrovet torkat kan du ta bort ev. sand med fuktig trasa. Sand fungerar som slipmedel när det kommer mellan trä och skrov, så det är värt att hålla efter.

5.2. Långtidsförvaring

En faltkajak bör förvaras:

  • svalt så att gummit inte åldras

  • mörkt för att UV-strålning inte ska skada duken

  • gnagarfritt om du har kajak med däck bomullsduk (t.ex. Klepper) och förvaringsutrymmet har sådana risker (t.ex. en lada)

  • torrt för att undvika mögel.

Vik skrovet på så få ställen som möjligt, förvara det gärna helt utrullat (men inte direkt på ett betonggolv).

Har man inte plats att ha skrovet utrullat är originalpacksäcken i bomull en bra plats. Observera att säcken måste vara gjord av material som andas – använd inte packsäckar i t.ex. nylon.

Har du aluminiumskelett i din kajak kan delarna korrodera fast om du låter kajaken vara hopmonterad en längre tid, särskilt om du paddlat i saltvatten. Samma sak kan hända under skjuthylsorna, även om kajaken är nedmonterad och dåligt avsköljd efter en tur i saltvatten. Använd Boeings smörjmedel Boeshield T-9 då och då.